top of page

Therapie vs healing

Keuzes gemaakt uit angst.

De mensen die me al langer kennen, weten dat ik lange tijd heb geworsteld met de vormgeving en het aanbod van mijn praktijk. Het labeltje "psycholoog" wrong aan alle kanten en met het starten van mijn onderneming had ik oorspronkelijk iets heel anders voor ogen dan een psychologiepraktijk. Door omstandigheden nam ik echter beslissingen die gebaseerd waren op angst. Dit legde me geen windeieren, maar maakte me ook allesbehalve gelukkig. Stap voor stap realiseerde ik me "you've go to practice what you preach". Ik was mijn cliënten namelijk aan het motiveren en inspireren om het beste uit zichzelf te halen en "er vol vertrouwen voor te gáán!". Ik zag hun dromen uitkomen en ik geloofde dat dit voor mij ook mogelijk was. Maar ik durfde niet...


Zoals altijd, hielp het Universum me een handje.

Met kleine stapjes leerde ik op mezelf en het leven te vertrouwen. Ik nam risico's, probeerde dingen uit en ging steeds meer mijn hart volgen. Eindelijk raakte het patroon van een jaarlijkse bijna-burn-out-terugval doorbroken. Ik ging steeds meer doen wat me voldoening gaf en waar ik echt achter stond. Dat was geen gemakkelijk proces. Ik moest naar mezelf leren luisteren en mezelf leren kennen. Mezelf ongemakkelijke vragen stellen en uit m'n comfort zone stappen. Sterker nog, het kostte nogal wat healing, doorzettingsvermogen, gesprekken met mijn man en vooral doen. Ik had het sowieso veel moeilijker gehad zonder de steun van mijn partner. Hij geloofde in mij en wat ik wilde bereiken. En daardoor ging ik dat ook doen.


Van nuchtere psycholoog naar intuïtieve healer en lichtwerker.

Over mijn spirituele transformatie heb ik al eerder geschreven. Je kunt er o.a. hier meer over lezen. Dit was een zeer beangstigend proces. Moet je voorstellen: als wetenschappelijk geschoold academicus ging ik me ineens openlijk bezig houden met kaarten leggen, pendelen, energiewerk en zielsreadingen. Voor mij was dat op zich niets nieuws, ik was er zelfs mee opgegroeid, maar om hier echt voor uit te komen en het schaamteloos te verwerken in mijn dagelijkse werkzaamheden, voelde heel onwennig en doodeng. Toch was dit precies wat ik wilde. Wat voor mij voelde als "meant to be". Het cirkeltje was weer rond. Ik was thuisgekomen bij mezelf.


Juist datgene waar ik me mijn halve leven tegen verzet had, bleek mijn redding te zijn.


De laatste stap was het loslaten van het labeltje "psycholoog".

En de verwachtingen die dat schept. Tegen het eind van vorig jaar, toen het Universum me letterlijk op de knieën had gebracht en het echt niet meer uitmaakte wat ik deed of hoe hard ik werkte, besloot ik het roer volledig om te gooien. Ik ging voelen, m'n gidsen raadplegen en m'n innerlijk kompas volgen. Dat blijft een uitdaging. Het is een zoeken naar balans tussen mijn eigen weg volgen en mijn zichtbaarheid vergroten. Mensen moeten me immers kunnen vinden. Het moet duidelijk zijn wat ik voor ze kan doen. En dat vraagt niet alleen de juiste energie, intentie, mindset en insteek, maar ook de juiste woorden. En dit laatste bleek een uitdaging. Ik ben er nu nog niet helemaal over uit. Wat ik doe en wat ik uit wil dragen, is lastig in woorden te vatten. Woorden die ook voor anderen goed te begrijpen zijn en weergeven waar ze naar op zoek zijn.


Waarom noem je jezelf niet gewoon therapeut?

Dat is waar ik het in dit artikel even over wil hebben. Hoewel ik wel allerlei behandelingen en therapieën aanbied, vind ik deze benaming niet goed bij me passen. Ik vind het namelijk van essentieel belang om zo veel mogelijk mensen te laten weten, dat ze heel goed in staat zijn zichzelf te helpen. Dat ze hun interne helende en creërende krachten kunnen aanspreken wanneer ze maar willen en dat alles mogelijk is. Ik wil mezelf niet neerzetten als therapeut, omdat therapie suggereert dat ik mensen beter zou maken of zou genezen. En dat is in geen geval zo. Anderen doen dat ook niet. Geen enkele therapeut of arts doet dat. We zijn slechts facilitators. We maken het mogelijk voor iemand om zichzelf te helen. Mijn insteek is dan ook specifiek om mensen bewust

te maken van hun eigen mogelijkheden en kracht en hoe ze het zelfhelend mechanisme van hun lichaam in kunnen zetten. Een healer is letterlijk iemand die de ander de ruimte geeft, een gids is en door het proces heen begeleidt of coacht. Maar uiteindelijk doet de cliënt alles zelf. En ik probeer mezelf zo snel als mogelijk overbodig te maken.


Ja maar, de dokter/therapeut/hulpverlener is toch de expert?!

Laat me hier heel duidelijk over zijn: niemand weet beter wat goed is voor jou dan jijzelf. De ware expert op het gebied van jouw leven, dat ben JIJ! Natuurlijk hebben therapeuten en artsen expertise op hun vakgebied. Ze kunnen je informeren, adviseren en helpen. Maar jij weet als geen ander wat bij je past, wat goed voelt, welke uitwerking medicijnen doorgaans op je hebben, enz. Je hebt een intuïtie en die praat voortdurend tegen je! En hulpverleners maken ook wel eens fouten. Het zijn net mensen ;) Ook daarom is het zo belangrijk dat je op jezelf leert vertrouwen, voor jezelf opkomt en goed voor jezelf zorgt. Als jij het niet doet, doet niemand het. En niemand weet beter hoe dat moet dan jij.


Maar mijn dokte heeft gezegd, dat er niks aan te doen valt.

Bullshit. Het maakt me niet uit waar het over gaat, er zijn altijd mogelijkheden. Misschien kent je dokter deze niet. Is hij nooit in aanraking gekomen met oplossingen die je wel zouden kunnen helpen. Of hij wil zijn eigen angst en incompetentie verbergen. Iedere arts is echter bekend met het placebo effect én met miraculeuze genezingen. Elke dag gebeuren er wonderbaarlijke, zelfs onmogelijke dingen. Dus ga me niet vertellen dat iets niet kan of dat je ergens niet vanaf kunt komen. Misschien weten we simpelweg niet hoe en in het ergste geval komen we er ook niet achter. Garanties op dat gebied bestaan niet. Maar laat alsjeblieft nooit je hoofd hangen. Blijf geloven. Niet naïef, niet tegen beter weten in, doe geen stomme dingen. Maar hou je ogen wel open.


Er wordt niet voor niets gezegd "hoop doet leven".


Probeer eens wat nieuws uit. De kans is groot dat als je op een andere manier naar je situatie of klachten gaat kijken je tot nieuwe inzichten zult komen.


Vanbinnen weet je alles.

Daar ben ik heilig van overtuigd. Of je bereid bent de waarheid onder ogen te zien, is natuurlijk een andere vraag. Maar alle antwoorden bevinden zich in je binnenste. Leren hiernaar te luisteren, is het grootste, mooiste avontuur dat je aan kunt gaan in dit leven. Het is healing ten top. Het is de ware ontwaking voor je eigen grootsheid en de waarheid van het leven. De heelwording en versmelting met je totale wezen. En dat is misschien zelfs belangrijker dan genezing.



Therapie vs Healing

8 views0 comments

Comments


bottom of page