top of page

Hooikoorts: wat wil deze kwaal je vertellen?

Updated: Sep 27, 2022

Ik zit heerlijk te genieten in de tuin en het valt me hoeveel "potentiële allergenen" er om me heen vliegen.

Iets waar ik een paar jaar geleden behoorlijk last van zou hebben. Ik was allergisch voor zo ongeveer alle bomen en grassoorten en heb jarenlang flinke hooikoorts gehad. Van april tot oktober moest ik dagelijks een pilletje slikken om überhaupt te kunnen functioneren. En ik ben niet zo'n pillenslikker. Als het moet dan moet het. Maar ik weet ook dat mijn lichaam prima in staat is om zelf veel te herstellen.


Ik ben me dan ook gaan verdiepen in mogelijke oorzaken en oplossingen voor dit probleem.

Jaren daarvoor was mijn kattenallergie al een stuk verminderd door bioresonantie therapie. Maar ik wilde uitzoeken of ik allergieën ook zelf kon fixen. Ik had mezelf inmiddels op eigen kracht bevrijd van allerlei andere (zware, chronische) klachten, dus een overgevoeligheid voor pollen, zou ook moeten lukken, toch?


De fysieke aanpak:

Tijdens mijn opleiding tot OldPain2Go® practitioner (een methode waarbij met het onbewuste gecommuniceerd wordt om chronische pijn te verminderen danwel te elimineren) leerde ik op effectieve wijze hooikoorts-klachten op te lossen. Het principe hierachter is simpel en werkt goed en blijvend. Het gaat uit van een overdreven reactie van het lichaam op iets heel kleins. Hiermee zou menigeen al heel tevreden zijn. Persoonlijk wil ik altijd tot de kern van een probleem doordringen. De oorzaak achter de lichamelijke symptomen achterhalen. Immers: waarom reageert iemands systeem op deze "overdreven manier" en van een ander niet? Ligt er mogelijk een dieper liggende boodschap verscholen?


De psycho-emotionele aanpak:

Voordat ik bovengenoemde opleiding deed, had ik mezelf al van de hooikoorts bevrijd. Ik heb hiervoor het boek van Christiane Beerlandt gebruikt. Ik ben gek op dit boek. Het is me aangeraden door één van mijn docenten van de hypnotherapie opleiding. Ik vertelde hem, dat ik op zoek was naar krachtige en doeltreffende behandelwijzen voor somatische klachten i.c.m. bewustwording. Met dit boek schoot hij 100% raak.

Er zijn meer van dit soort boeken. O.a. Louise Hay en Evette Rose hebben hierover geschreven. Maar eigenlijk is het al lang bekende kennis, die in diskrediet is geraakt omdat we de afgelopen decennia alleen maar aandacht hebben besteed aan wetenschappelijke, meetbare therapieën, die voornamelijk uit medicatie bestaan. Methoden die gebruik maken van het eigen herstelmechanisme van het lichaam en waarbij mensen zelf grip krijgen over hun gezondheid zijn ongrijpbaar en niet winstgevend, dus ja...


Als je eenmaal weet wat je lichaam d.m.v. bepaalde signalen je wil vertellen, is het natuurlijk aan jezelf wat je hiermee doet. Bewustwording alleen is (meestal) niet voldoende om het probleem op te lossen. Je moet er echt mee aan de slag. En zelfs dan zijn er geen garanties te geven, dat deze aanpak tot klachtvermindering zal leiden, al is dat in mijn ervaring meestal wel het geval. In het slechtste geval heb je veel over jezelf geleerd en belangrijke veranderingen die in je eigen belang zijn, doorgevoerd.


Bij alle klachten geldt, dat er algemene en persoonlijke factoren een rol spelen. Ik probeer mensen voornamelijk hun eigen oorzaken boven water te laten halen. Je lichaam/onbewuste weet namelijk heel goed waarom een bepaalde kwaal is ontstaan.


Bij hooikoorts stel ik bijvoorbeeld vragen als:

Is er iemand in je leven die je irriteert?

Trek je voor iemand je neus op?


Als mensen het verhaal achter hun klachten echt niet kunnen achterhalen, help ik ze met mijn kennis over de algemene oorzaken van bepaalde kwalen. Bij hooikoorts is dat het ontkennen van (een deel van) je natuur. Voor mij werkte dit: ik ben aan de slag gegaan met dicht bij mezelf blijven, mezelf omarmen en waarderen... En mijn klachten verdwenen. Ik ben er dan ook van overtuigd, dat ik geen hooikoorts meer heb, omdat ik mijn ware natuur niet langer onderdruk.


De spirituele aanpak:

Er zijn nog andere manieren om te kijken naar klachten: de lessen/redenen op zielsniveau. Mensen vragen me soms bijvoorbeeld hoe het kan, dat mensen met aangeboren afwijkingen of ziekten ter wereld komen. Wat is daar de boodschap achter? Hoe kan een kind dat ziek wordt hier iets van te leren hebben?


Dat vind ik logische vragen. Ik zie hier zelf twee verklaringen voor, die ik graag met je wil delen. Wellicht zijn er meer mogelijkheden, maar dit zijn de redenen die voor mij "waar" voelen.


De eerste is een lichamelijke. Tijdens onze tijd in de baarmoeder gebeurt er vanalles. Er kan iets aan de hand zijn (stress, omstandigheden, familieomstandigheden, enz) waarvoor je lichaam/onbewuste je wil beschermen. Stel bijvoorbeeld dat je ouders ontzettend hard moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Er heerst armoede, misschien onrecht, een hoop andere narigheid. Het kan zijn, dat jouw systeem je daarvoor wil beschermen en je bijvoorbeeld met een afwijking geboren laat worden, zodat je niet op die manier zo hard kúnt werken later. Uiteindelijk is het een overlevingsstrategie.


Daarnaast kunnen klachten en aandoeningen van (jonge) kinderen (en huisdieren!) gerelateerd zijn aan het gedrag en (onbewuste) issues van de ouders. Het is in dat geval dus van belang om ook naar jezelf, je eigen aandeel te kijken. Je kunt dit vergelijken met vervelend gedrag dat kinderen kunnen vertonen als hun ouders gestrest zijn. Kinderen reageren op wat ze voelen en waarnemen. Soms is er sprake van onverwerkte trauma's bij één van de ouders, soms gaat het om het onvoldoende stellen van grenzen enz. Dit kan zich dus zowel gedragsmatig, emotioneel, psychisch als fysiek uiten bij het kind (of het dier).


Een tweede uitleg is, dat een ziel bepaalde ervaringen op wil doen hier op aarde. Daar kunnen bepaalde klachten of ziekten onderdeel van zijn. Aangezien we een vrije wil hebben, zijn we vaak in staat om hier invloed op uit te oefenen. Aan de andere kant denk ik niet dat we daar 100% controle over hebben, aangezien er zo veel verschillende factoren een rol in kunnen spelen, waar we lang niet altijd bewust van (kunnen) zijn. Bovendien staat de ziel uiteindelijk aan het stuur en wil het mogelijk middels fysieke signalen ons iets duidelijk maken. En aangezien we zelf die ziel ZIJN, is dat uiteindelijk ook onze wil. Het is alleen wel fijn om te weten wát we onszelf proberen door te geven. En gelukkig kan dat.


We kunnen middels spirituele methodieken ook het lichaam, de ziel, onze engelen en gidsen vragen wat er aan de hand is. Vorig jaar heeft de grondlegster van de Luisterkind methode met een aantal collega's onderzoek gedaan naar wat deze afstemming kan betekenen voor mensen met hooikoorts. Heel veel, bleek. Als ze maar met de verkregen tips aan de slag gingen... Ik gebruik hier graag de Akasha Kronieken voor. Hiermee verkrijg ik gedetailleerde informatie over de boodschap achter de klachten plus de handvatten waarmee mensen zelf aan hun welzijn kunnen gaan werken. Hoe wordt het nog beter dan dat?


Het gaat erom wat je ermee doet.

Veel mensen maken hun arts of therapeut verantwoordelijk voor hun gezondheid en herstel. In sommige gevallen is het prima en noodzakelijk om je leven in andermans handen te leggen (als je bijvoorbeeld een operatie moet ondergaan), maar in verreweg de meeste situaties en zéker als het gaat om chronische aandoeningen, ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf. Als je bereid bent naar je lichaam te luisteren, is er veel mogelijk. Ben je er klaar voor om de regie over je welzijn te nemen? Neem gerust contact met me op om de mogelijkheden te bespreken! Afspraken kunnen vanaf oktober weer plaats vinden.


Xx Kinga.

Hooikoorts

41 views0 comments

댓글


bottom of page