top of page

Gezondheidsgeheim Nr 6: Je roeping vinden, zou je leven kunnen verlengen

"Mijn baan is een nagel aan m'n doodskist."

Soms hebben mensen het gevoel, dat het werk dat ze doen al het leven uit ze zuigt. Maar wist je dat dit fenomeen letterlijk bestaat? In Japan noemen ze dit "karoshi" oftewel "dood door overwerk". Het blijkt dat mensen zich letterlijk dood kunnen werken. In de Westerse wereld worden dit soort gevallen niet echt onderzocht, maar wat dacht je bijvoorbeeld van al die mensen die ineens tijdens een vakantie omvallen door een hartstilstand na een (jaren)lange periode van op hun top presteren en enorme werkdruk?

Het is ook al lang bekend, dat wij als mens niet geschikt zijn om fulltime te werken. Ons systeem krijgt dan te weinig tijd om zich te herstellen. Er worden steeds meer experimenten gedaan met kortere werkweken en de resultaten zijn veelbelovend: meer vrije tijd, rust en voldoening leiden tot betere prestaties, efficiënter werken en hogere producties.


Het gaat niet alleen om hoe lang je werkt, maar ook om wát je doet.

Uit onderzoek komt bijvoorbeeld naar voren, dat ondernemerschap een beschermende werking kan hebben op de gezondheid. En dat terwijl deze groep mensen vaak meer tijd aan het werk besteedt dan mensen die in loondienst werken. Volgens een studie uit the Journal of Occupational and Organizational Psychology blijkt zelfs, dat in vergelijking met werknemers, ondernemers gemiddeld minder last hebben van fysieke en mentale problemen, een lagere bloeddruk and minder vaak naar het ziekenhuis hoeven.


Hoe dit kan?

Waarschijnlijk omdat ondernemers hun dromen najagen, een gevoel van autonomie en controle over hun leven ervaren, meer vrijheid en flexibiliteit ervaren en bezig zijn met werk waar ze van houden. Dit allemaal lijkt een lager stressniveau te bewerkstelligen. En dat in tegenstelling tot de stress die wordt ervaren door mensen die hun werk(omgeving) haten, zich vast voelen zitten in een situatie en iedere dag opgebrand thuis komen.


Dus wat nu?

Stel jezelf eens de volgende vraag: helpt of schaadt jouw werk/baan je gezondheid?


Xx Kinga.

P.S. Over dit onderwerp schrijven, vind ik altijd erg spannend. Het is voor veel mensen controversieel en confronterend. Het is dan ook helemaal niet mijn bedoeling om mensen hiermee te kwetsen of te beweren dat ik alle wijsheid in pacht heb. Ik heb echter wel ruime ervaring op dit gebied, zowel persoonlijk als professioneel. Mijn overtuigingen zijn hierop gebaseerd. En bovendien weet ik wat "waar voelt" voor mij. En ik geloof dat het in ieders bestwil is om dit voor zichzelf uit te maken. Je hoeft van mij dus niets aan of over te nemen. Weet wel, dat ALS je door mijn beweringen getriggerd wordt (of je nou nieuwsgierig of boos wordt), er iets in je is dat geraakt wordt door wat ik zeg of schrijf. Gun het jezelf dan alsjeblieft om dit gevoel nader te onderzoeken en je eigen overtuigingensysteem eens onder de loep te nemen. Ik heb dat (na jaren lijden onder uiteenlopende chronische klachten) ook gedaan en dit heeft me enorm veel opgeleverd. En dat is mijn hartenwens voor andere mensen die (pijn) lijden ook.



Gezondheidsgeheim Nr 6: Je roeping vinden, zou je leven kunnen verlengen

3 views0 comments

Comments


bottom of page