top of page

Gezondheidsgeheim Nr 2: Je kunt jezelf helen, maar niet in je eentje

De wijsheid van je lichaam. Zelf hebben we natuurlijk al veel kennis over wat we kunnen doen om onze #vitaliteit te verbeteren. Ons lichaam weet echter feilloos wat we echt nodig hebben en hoe het ons kan helpen en genezen. Het heeft immers ook zelf ervaren hoe het probleem of de ziekte is ontstaan of heeft het zelfs zelf gecreëerd! Daarbij heeft ons onbewuste ook een blauwdruk van ons lijf in perfecte gezondheid en probeert het hier altijd naartoe te werken. In principe hoeven we ons lichaam "slechts" van de nodige voedingsstoffen en omstandigheden te voorzien en verder uit zijn weg gaan om optimaal #welzijn te kunnen ervaren. Dit is echter niet zo eenvoudig. Want, wat zijn die omstandigheden en voedingsstoffen dan? En durven we het aan om te doen wat nodig is voor onze gezondheid? En dan komt het "loslaten" en "overgeven aan nog"...wat voor de meeste mensen een behoorlijke uitdaging vormt.

Daar hebben we dus hulp bij nodig! We hebben allemaal onze blinde vlekken, uitdagingen en fluctuaties in wilskracht en doorzettingsvermogen. Het is dan ook van onschatbare waarde om iemand aan onze zijde te hebben staan, die ons bijstaat in onze helende reis. Dit hoeft niet per se een dokter of therapeut te zijn. Een goede vriend of gewoon iemand die we vertrouwen en die ons in onze waarde laat, kan als #healer fungeren.

"A healer does not heal you. A healer is someone who holds space for you while you awaken your inner healer, so that you may heal yourself. - Maryam Hasnaa -

Healing vs bewustwording

Zelf ben ik er fan van om mensen hun eigen mogelijkheden en kracht te laten ervaren. Hier krijgen ze zelfvertrouwen van en leren ze om op hun eigen wijsheid te vertrouwen. Iedereen heeft een intern kompas. De meeste mensen hebben echter nooit geleerd om dit te gebruiken. Met een healer aan je zijde kun je, alsnog, in jezelf leren geloven. En ontdekken hoe bevrijdend, helend en welzijn-bevorderend het is om te gaan leven naar wat goed voelt voor jezelf.


Er zijn diverse healing technieken beschikbaar. Zelf pas ik er ook enkele van toe. In mijn praktijk draait het echter vooral om bewustwording. Daar zit de sleutel tot succes: het oplossen van problemen bij de kern. Zolang je namelijk geen aandacht besteedt aan de achterliggende reden van problemen, zullen ze (in al dan niet dezelfde vorm) terug blijven keren. Ik vind het dan ook erg belangrijk om het waarom achter problemen en klachten te achterhalen. Dit is volgens mij de enige weg die tot ware transformatie lijdt. Healing methoden zet ik in ter ondersteuning. Door blokkades boven water te halen, deze op te lossen en het systeem een boost te geven, krijgen mensen de mogelijkheid en ruimte om (makkelijker) aan de slag te gaan met wat goed is voor hun welzijn. Je zou dit kunnen vergelijken met de werking van antidepressiva: tijdelijk worden je emoties onderdrukt/vlakker gemaakt, zodat je beter met de situatie om kunt gaan, er (hopelijk) bovenop kunt komen en geen medicamenteuze ondersteuning meer nodig hebt. Healing heeft een soortgelijke werking. Al kun je daar veel meer mee dan met medicatie, omdat het

a) niet schadelijk voor je is

b) het niet verslavend werkt en

c) problemen daadwerkelijk (bij de oorsprong) op kan lossen.


Traditionele geneeswijzen

Houd alsjeblieft in gedachten dat ik niet suggereer dat je een traditionele medische behandeling zou moeten vermijden. In tegendeel: in bepaalde situaties is deze onmisbaar en kan levensreddend zijn. Als je bijvoorbeeld zwaar gewond geraakt bent in een auto ongeluk en geopereerd moet worden, is het verstandig om dit gewoon te laten doen en pas als je buiten gevaar bent bij wijze van spreken eens te gaan mediteren over de gebeurtenis en de betekenis ervan.


Ook het gebruiken van medicatie is soms echt nodig. Als de situatie stabiel of als medicatie onvoldoende soelaas biedt, kun je altijd nog kijken naar alternatieven op het gebied van leefstijl, voeding, mindset werk en alternatieve geneeswijzen.


Wat je wel zelf kunt doen

Heel veel! Je kunt in lijn met je innerlijke wijsheid gaan leven. Je kunt (leren) luisteren naar de boodschappen van je lichaam. Je kunt goed voor jezelf (gaan) zorgen. Je kunt je onbewuste instrueren om je te helpen met je klachten en gezondheid. (Voor een gratis cursus om je met dit laatste op weg te helpen, kun je hier klikken.) Het belangrijkste is om de moed op te brengen om te doen waarvan jij WEET dat het jouw hoogste bestwil ondersteunt.


Kan je wel wat hulp gebruiken?

Ik vind het altijd een voorrecht om mensen te mogen begeleiden bij hun innerlijke reis. Met mijn tomeloze optimisme en grenzeloos vertrouwen in de kracht van mijn cliënten, kan ik de omgeving creëren die nodig is voor jou om de regie over je leven en welzijn te nemen. Wil je me eerst wat beter leren kennen? Dat kan! Je kunt hiervoor de zogenaamde Discovery Session gebruiken.


"Never underestimate the body’s capacity to enable spontaneous remission when you choose to live in alignment with your truth." - Lissa Rankin -

Xx Kinga.

P.S. Over dit onderwerp schrijven, vind ik altijd erg spannend. Het is voor veel mensen controversieel en confronterend. Het is dan ook helemaal niet mijn bedoeling om mensen hiermee te kwetsen of te beweren dat ik alle wijsheid in pacht heb. Ik heb echter wel ruime ervaring op dit gebied, zowel persoonlijk als professioneel. Mijn overtuigingen zijn hierop gebaseerd. En bovendien weet ik wat "waar voelt" voor mij. En ik geloof dat het in ieders bestwil is om dit voor zichzelf uit te maken. Je hoeft van mij dus niets aan of over te nemen. Weet wel, dat ALS je door mijn beweringen getriggerd wordt (of je nou nieuwsgierig of boos wordt), er iets in je is dat geraakt wordt door wat ik zeg of schrijf. Gun het jezelf dan alsjeblieft om dit gevoel nader te onderzoeken en je eigen overtuigingensysteem eens onder de loep te nemen. Ik heb dat (na jaren lijden onder uiteenlopende chronische klachten) ook gedaan en dit heeft me enorm veel opgeleverd. En dat is mijn hartenwens voor andere mensen die (pijn) lijden ook.



Gezondheidsgeheim Nr 2: Je kunt jezelf helen, maar niet in je eentje

10 views0 comments

Comments


bottom of page