top of page

Gezondheidsgeheim Nr 1: Wat je gelooft, komt uit

Wat je gelooft over je gezondheid, wordt waarheid. Uit wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen 50 jaar komt naar voren, dat ons lichaam in staat is om zichzelf te helen en te genezen. Dit fenomeen staat bekend onder de naam "Placebo Effect". Artsen en farmaceuten doen hun best om dit mechanisme te slim af te zijn. Voor het bewijzen van de effectiviteit van medicijnen en therapieën is het immers niet heel handig als hun resultaat even goed is als "de natuur haar gang laten gaan". 

Het placebo effect is juist goed nieuws! Het bewijst dat het lichaam over een wijsheid en vermogen beschikt die de potentie heeft om gezondheidsproblemen op te lossen. Uit onderzoek is gebleken, dat 18 tot 80% van patiënten die een nep-behandeling hebben ondergaan (bijvoorbeeld in de vorm van een suikerpil of een schijnoperatie) toch beter worden. Waarom? Wetenschappers zijn van oordeel dat dit komt door een combinatie van onze mindset (overtuigingensysteem) en betrokken gezondheidszorg.

Positieve vs negatieve overtuigingen Hoewel een positieve instelling ons lichaam kan helpen, kunnen negatieve overtuigingen onze gezondheid juist schaden. Dit wordt ook wel het "Nocebo Effect" genoemd. Je kunt hier last van krijgen als je bijvoorbeeld heel angstig bent en je kwetsbaar voelt. Ook een arts die je slecht nieuws geeft, kan ongemerkt je gedachten negatief beïnvloeden. Iemand die gelooft dat hij een ziekte heeft waar niets aan gedaan kan worden en "het opgeeft" zal zich hier ook naar gedragen en waarschijnlijk slechter voelen (en sneller achteruit gaan!) dan iemand met een meer positieve instelling. 

Miraculeuze genezingen Voorbeelden van miraculeuze genezingen zijn zeer divers en talrijk.

Zo heb ik bijvoorbeeld gelezen over een vrouw die in een buitenlands ziekenhuis lag met ernstige klachten en de taal van het personeel niet verstond. Als de dokter en verpleegsters onderling over haar toestand aan het praten waren op de gang, begreep ze dus niet wat er gezegd werd. Wel lachten ze altijd vriendelijk en bemoedigend naar haar. Ze ging er dus vanuit, dat alles goed ging en ze snel beter zou worden. Ze GELOOFDE dit volledig. En genas binnen afzienbare tijd. Terwijl ze in werkelijkheid terminaal was geweest en het wachten was op het moment dat ze zou overlijden. Maar zij WIST dit dus niet.

Hebben we onze gezondheid zelf in de hand? Ik geloof van wel. Misschien niet 100% en we hebben het denk ik niet helemaal voor het zeggen. Maar we kunnen veel meer dan we vaak denken en wat ons gezegd wordt. Het is dus de kunst om je eigen ideeën omtrent ziekte en gezondheid te vormen en andermans overtuigingen niet meteen voor waar aan te nemen. Dat geldt uiteraard ook voor mijn beweringen. Het gaat erom, dat je zelf ontdekt hoe dit werkt. En jezelf overtuigt van jouw waarheid. Voor mij persoonlijk geldt, dat ik te veel heb gezien en meegemaakt om nog te geloven dat de reguliere zorg de enige oplossing is voor gezondheidsproblemen.

Bevrijding van chronische klachten Als ik alleen naar traditionele artsen en therapeuten had geluisterd en niet verder op onderzoek uit was gegaan, dan had ik nu nog steeds last gehad van allerlei chronische klachten. Ik heb echter mezelf (en inmiddels veel van mijn cliënten) kunnen helpen door ze uit te leggen hoe ze naar hun lichaam kunnen leren luisteren, wat de boodschap van klachten kan zijn en wat er van hen gevraagd wordt. Met vermindering of zelfs oplossing van klachten tot gevolg.

Wat je zelf kunt doen Je kunt je lichaam letterlijk instrueren om bepaalde informatie niet binnen te laten komen. Ik ben daar zelf heel alert op als het om mijn gezondheid gaat. Ik merk het meteen als een arts of verpleegkundige iets tegen mij zegt wat mij zou kunnen schaden en scherm me daar meteen voor af. Dit gebeurt wekelijks en soms bijna dagelijks!

Enkele voorbeelden uit mijn eigen leven:

* Cliënten die zeggen dat ze de buikgriep hebben gehad, OMDAT hun kinderen en partner het hadden en zij DUS ook besmet zijn geraakt. Dit is een overtuiging. Het klassieke idee dat we elkaar allemaal continu kunnen aansteken en besmetten. Dit HOEFT niet. Ik bewijs dit zelf al jaren. Als je dit interessant vindt, lees dan ook eens mijn blog over griep en verkoudheid. Je kunt hem hier vinden.

* Het is gebruikelijk om misselijk te zijn aan het begin van/tijdens de zwangerschap. Ik heb jarenlang tegen mijn lichaam gezegd, dat een kindje gewenst is. Gevraagd om het kindje liefdevol te verwelkomen (een lichaam kan een embryo namelijk zien als een indringer) en me verdiept in de achterliggende psychosociale betekenis van zwangerschapsbaken om mijn best te doen dit te voorkomen. Tot nu toe ( inmiddels 19 weken zwanger) heb ik nergens last van :)

* Na 18 jaar chronische rugpijn, talrijke onderzoeken en wekelijkse bezoeken aan een manueel therapeut, was er niemand die nog geloofde dat ik hier ooit van af zou komen. Inclusief ikzelf. Totdat ik geconfronteerd werd met nieuwe informatie die mijn overtuigen zodanig uitdaagde, dat er ruimte ontstond om me te gaan verdiepen in andere mogelijkheden. Met als gevolg, dat ik inmiddels 8 jaar klachtvrij ben. 

* Het zit in de genen. Tja, er zijn nog tig redenen waarom bepaalde ziektes in families voorkomen, zoals levensstijl en, jawel, overtuigingen. Wist je trouwens dat zelfs ons DNA aan verandering onderhevig is? Het past zich aan onder invloed van onze partnerrelatie en kan zelfs beïnvloed worden door bepaalde geluidsfrequenties.

Als je zelf gelooft dat je beter zult worden, is de kans dat dit gebeurt groter, dan als je opgeeft. Dit is vaak goed te merken aan bijvoorbeeld mensen die op latere leeftijd hun partner verliezen en het leven niet meer zien zitten. Hoewel ze daarvoor gezond waren, gaan ze ineens enorm achteruit. Ze instrueren zichzelf als het ware "dat het allemaal niet meer hoeft".

Wat geloof jij op gezondheidsgebied? Om je hiermee te helpen, heb ik enkele vragen voor je:

  • Wat geloof je over je genetica en hoe je genen je gezondheid beïnvloeden?

  • Wat zijn je overtuigingen over je ziekte of klachten?

  • Wat zijn je opvattingen over het vermogen van het lichaam om zichzelf te herstellen?

  • Wat zijn je overtuigingen over het effect van je geest op je lichaam?

  • Sta je open voor onderzoek dat de oorzaak van je ziekte/lichamelijke klachten niet puur fysiek is? Zo nee, waarom niet?

  • Welke voordelen zijn er verbonden aan je problemen/klachten?

  • Ben je bereid deze op te geven?

  • Ben je optimaal welzijn / optimale gezondheid waardig?

  • Hoe beïnvloedt je jeugd je huidige gezondheid?

Wil je hier meer over leren? Wil je meer grip op je klachten ervaren? Ontrafelen wat de mogelijke functie en achterliggende boodschap is van je lichamelijke klachten? Ben je bereid om hiermee aan de slag te gaan en jezelf te helpen? Neem dan contact met me op! Ik vertel je er graag meer over. Op mijn site kun je ook informatie vinden over een speciaal traject dat ik voor mensen zoals jij heb ontwikkeld: Body Alliance en een methode die ik graag gebruik bij chronische pijnklachten, namelijk OldPain2Go.

Ik kan je ook het boek "Mind over Medicine" Van Lissa Rankin van harte aanraden. Zeker als je geïnteresseerd bent in de wetenschappelijk onderbouwing en gedegen onderzoek naar het placebo en noncebo effect!

Voor mij is één ding duidelijk: Wat je gelooft is waar. Je kunt dus maar beter iets geloven dat je gevoel van vrijheid, welzijn en geluk bevordert, vind je ook niet?

Xx Kinga.

P.S. Over dit onderwerp schrijven, vind ik altijd erg spannend. Het is voor veel mensen controversieel en confronterend. Het is dan ook helemaal niet mijn bedoeling om mensen hiermee te kwetsen of te beweren dat ik alle wijsheid in pacht heb. Ik heb echter wel ruime ervaring op dit gebied, zowel persoonlijk als professioneel. Mijn overtuigingen zijn hierop gebaseerd. En bovendien weet ik wat "waar voelt" voor mij. En ik geloof dat het in ieders bestwil is om dit voor zichzelf uit te maken. Je hoeft van mij dus niets aan of over te nemen. Weet wel, dat ALS je door mijn beweringen getriggerd wordt (of je nou nieuwsgierig of boos wordt), er iets in je is dat geraakt wordt door wat ik zeg of schrijf. Gun het jezelf dan alsjeblieft om dit gevoel nader te onderzoeken en je eigen overtuigingensysteem eens onder de loep te nemen. Ik heb dat (na jaren lijden onder uiteenlopende chronische klachten) ook gedaan en dit heeft me enorm veel opgeleverd. En dat is mijn hartenwens voor andere mensen die (pijn) lijden ook.



Kinga de Wit - Gezondheidsgeheim Nr 1: Wat je gelooft, komt uit


5 views0 comments

Comments


bottom of page