top of page

Bewustwording vs Overgave

Mijn grootste passie in het leven is het leven zelf: ontdekken, leren, groeien...

Ik volg dan ook veel cursussen, opleidingen en online seminars, masterminds en summits. Heerlijk vind ik het om me onder te dompelen in de kennis en kunde van experts. En buiten mezelf helpen, pas ik het geleerde ook toe in mijn praktijk.


Eens in de zoveel tijd merk ik dat ik een groeispurt doormaak.

Naar een volgend niveau ga, tot inzichten kom. Vaak gaat dit bij mij gepaard met heel veel denkwerk en vragen stellen. Volgens mij zou het allemaal veel sneller gaan als ik minder zou denken, maar tegelijkertijd is dit precies waar ik het hier met je over wil hebben.


De volgende ontwikkelingsfase en vraagstuk gaat namelijk over bewustwording en dingen begrijpen vs toelaten en overgave.

Als het gaat om bijvoorbeeld emoties of chronische pijn, dan weet ik, dat begrijpen waar deze vandaan komen niet altijd nodig is om ze op te lossen. Simpelweg ervaren, observeren, doorvoelen en aandacht geven aan hetgeen zich vanbinnen afspeelt, aan de pijn, is al voldoende. Soms gaat dit gepaard met a-ha momentjes, maar niet altijd. Vaak wordt de pijn minder en ebt de emotie gewoon weg.


Waarom zou je er dan nog bij stilstaan? Het "probleem" is dan toch opgelost?

Persoonlijk vind ik dat je dan belangrijke informatie mist. Zeker als het gaat om steeds terugkerende issues. Ik vind het dan van belang om hiervan te leren. Om de oorsprong ervan te achterhalen. Anders ben je niets meer aan het doen dan symptoombestrijding.


Er ligt zo'n enorme hoeveelheid wijsheid in ons en onze pijn verscholen!

En ik ben er ook van overtuigd, dat als we dit niet bij de bron aanpakken, het probleem zich voortdurend zal herhalen totdat we er wel adequate actie op ondernemen.


Waarschijnlijk draait het, zoals met alles, om balans:

weten wanneer je liefdevol en in stilte iets oordeelloos mag ervaren en wanneer het beter is om er echt in te duiken. Dit is mijn voorlopige conclusie zeg maar. Maar ik blijf het onderzoeken. En het Universum helpt me hier een handje in mee, zoals met onderstaande boodschap van vandaag :D


Xx Kinga.


Bewustwording vs Overgave

32 views0 comments

Comentarii


bottom of page