top of page

Ik WEET het wel, maar ik DOE het niet!

Heb jij dat nou ook? Je weet dondersgoed wat je te doen staat, maar het lukt niet, wat je ook probeert? Dat je allerlei handvatten hebt, een gereedschapskist vol tips en trucks maar het je gewoonweg niet lukt om ze daadwerkelijk te gebruiken? Ik denk dat iedereen dat wel (eens) heeft. We weten immers allemaal dat we goed voor onszelf moeten zorgen, gezond moeten eten, stress zouden moeten vermijden, meer zouden moeten bewegen, enz... maar we doen het niet! Hier is, bij de meesten van ons, geen sprake van onwil. En ook niet van luiheid, een gebrek aan doorzettingsvermogen of motivatie. Dit soort veranderingen en doelen kun je nu eenmaal niet op wilskracht realiseren. Wilskracht is namelijk emotie gestuurd. En wat doen emoties? Die zijn continu in beweging! Ze komen en gaan. Ze zijn soms intens en dan ebben ze weer weg. Dit is dus geen goed mechanisme om structureel op te vertrouwen. Net als "geen zin hebben" ook geen reden mag zijn om iets niet aan te pakken. Je hebt namelijk helemaal geen zin nodig om iets te ondernemen en bovendien kun je zin máken. Maar wat werkt dan wél? Weet je, ik heb zelf door de jaren heb behoorlijk wat kennis en ervaring opgebouwd als het gaat om toewerken naar welzijn. En geloof me, mijn gereedschapskist is rijk gevuld. En dan nóg gebeurde het vaak dat ik domweg niet aan het inzetten van dat gereedschap dacht! Pas dagen of soms weken later, als ik dus al lange tijd had rond gelopen met een probleem of in een nare stemming, kreeg ik ineens een a-ha moment en ging ik toepassen wat ik wist dat me zou helpen. Ik vond dit een heel vreemd verschijnsel en heb me erop toegelegd om hier een oplossing voor te vinden. Dit is wat ik je hierin kan adviseren: Maak jezelf (je gezondheid/welzijn/geluk) prioriteit. Als je jezelf niet belangrijk vindt, zal je jezelf ook minder geneigd zijn te helpen. Je zult er minder mee bezig wat goed is voor je en het waarschijnlijk ook niet toepassen. Een gezonde portie zelfzorg, eigenwaarde en zelfliefde is hier dus essentieel! Bewust stil staan bij jezelf en hoe het met je gaat. Dit ligt in het verlengde van het voorgaande. Als je regelmatig evalueert hoe je je voelt, wat je nodig hebt en vervolgens bewuste keuzes maakt, is de kans groter dat je daadwerkelijk gaat doen wat goed voor je is. Verantwoordelijkheid nemen. Jouw welzijn is jouw pakkie an. Hoe eerder je dit tot je door laat dringen, hoe eerder en minder je je overgeleverd zult voelen aan omstandigheden. Jouw geluk is niet afhankelijk van een ander. Je hebt niks en niemand nodig om je goed te voelen (al kunnen positieve relaties wel bijdragen aan je gezondheid en negatieve relaties je kunnen vergiftigen). Ook de relaties die je aangaat en behoudt is aan jou. Ik zeg het maar even... Doen! Uiteindelijk is het een kwestie van doen en herhalen, herhalen, herhalen. Iedere gedragsverandering vereist oefening en toewijding. Net als leren auto rijden of veters strikken berust om heel vaak doen, is het aanleren van nieuwe gewoonten ook het resultaat van er bewust mee bezig zijn en keer op keer uitproberen. Dit gaat met vallen en opstaan! Wees dus lief voor jezelf. (Heb je die zelfliefde weer.) Als je valt, sta gewoon weer op. Zoek naar mogelijkheden en oplossingen. De meeste mensen zitten vol met belemmerende overtuigingen en hieruit voortvloeiende excuses en redenen om iets niet te doen of waarom iets niet kan. Mijn advies is: vraag je altijd af wat er wél kan. Zoek altijd naar mogelijkheden. Je bent waarschijnlijk creatiever en vindingrijker dan je nu denkt! Vraag hulp. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Uiteindelijk doe je het natuurlijk zelf, maar zeker als het gaat om het blootleggen van vastgeroeste, onbewuste, beperkende patronen hebben we doorgaans hulp nodig van iemand die met ons meekijkt, die het beste met ons voor heeft en die ons in ons waarde laat terwijl we onze schaduwkanten en kracht ontdekken. Wil je weten wat ik voor je zou kunnen doen? Vraag er gerust naar of plan een Discovery Session in.



bottom of page