top of page
Search
  • Writer's pictureKinga de Wit

Het lichaam als spiegel

Updated: Sep 26, 2020

Wist je, dat je lichaam steeds met je communiceert? Dat het het beste voor je wil? En hard aan het werk is om je te helpen (over)leven?


Soms voelt dat niet zo. Zeker als je ziek bent of langdurig last hebt van klachten. Misschien heb je je lichaam daarom wel eens vervloekt. Waarderen doe je het dan waarschijnlijk al helemaal niet. Toch wil ik je uitnodigen om er anders naar te kijken. Je lichaam zal je dankbaar zijn...


Stel... je bent aan het rijden en opeens schiet het lampje aan, dat de brandstof bijna op is. Je rijdt naar de dichtstbijzijnde garage en vraagt de monteur om het lampje uit te schakelen en rijdt vervolgens verder. Best gek he?


Het zou logischer zijn om benzine te tanken, het probleem dus op te lossen, om je weg te kunnen vervolgen, nietwaar?


Ik ga ervan uit dat de meeste mensen inderdaad naar een benzinepomp rijden... Maar hoe zit het met onze gezondheid? Doen we dan niet juist dat "gekke"? Gaan we niet naar de dokter en nemen we niet een pilletje om symptomen te onderdrukken en te bestrijden in plaats van de kern van het probleem aan te pakken?


En wat nou als die symptomen juist een waarschuwingssignaal zijn?


Op het gebied van onze #gezondheid lijken we echter genoegen te nemen met het uitschakelen van het vervelende lampje...


Wat mij betreft is dat een schadelijke keuze en voor mij persoonlijk geen optie. Natuurlijk gebruik ik wel eens pijnstillers om "even snel" van het probleem af te zijn. Maar dit zal met chronische of steeds terugkerende klachten nooit een oplossing zijn. Ik begrijp dan ook niet, waarom dokters geen of nauwelijks moeite doen om achter de oorzaak van klachten te komen. Veel patiënten verwachten een simpele oplossing en zijn tevreden met een zalfje bij wijze van spreken. Maar als iemand zoals ik "waarom" vragen gaat stellen, worden deze stelselmatig weggewuifd. Is het te moeilijk? Kost het te veel tijd? Is het te duur? Levert het niet genoeg op? Of weten ze simpelweg niet waar te zoeken?


Mij gaf dit nooit voldoening. Ik wilde er het fijne van weten. Ik wilde klachten en ziekte zo veel als mogelijk kunnen voorkomen. Ik wilde een gevoel van controle over mijn eigen gezondheid...

Ik ben me dus gaan verdiepen in de achterliggende oorzaken van aandoeningen en klachten. Ik raakte ervan overtuigd, dat het belangrijk is om problemen bij de kern aan te pakken, zodat er minder kans op terugkeer zou zijn. Ik beredeneerde, dat er een reden moest zijn waarom de ene persoon last kreeg van een bepaald lichamelijk probleem en een andere persoon (in precies dezelfde omstandigheden) niet. Natuurlijk spelen daar lichamelijke, erfelijke en predisponerende factoren een rol in, maar die boden mijns inziens niet voldoende uitleg. En ik wilde het niet al te ingewikkeld maken noch accepteren dat gezondheid gebaseerd is op domme pech of toeval.


Mijn zoektocht heeft me veel kennis en ervaring opgeleverd. Ik ben erachter gekomen, dat we veel meer te zeggen hebben over ons welzijn dan we doorgaans geleerd hebben. Ik heb geleerd dat het lichaam continu met ons communiceert. Dat het een spiegel vormt voor wat zich vanbinnen afspeelt: niet alleen fysiek, maar ook emotioneel en of we genoeg  vertrouwen hebben in onszelf en ons bezig houden met de dingen die goed voor ons zijn.


Ik weet nu, dat mensen die darmproblemen ervaren vaak moeite hebben met het verwerken/verteren van bepaalde ervaringen in hun leven. Dat ziekte een reactie van het lichaam is op een stressor. Dat een verkoudheid ons wil vertellen, dat we te lang "koud" zijn geweest naar onszelf toe. Dat #hoofdpijn meestal te maken heeft met angst en #fibromyalgie een manier is van het lichaam om iemand af te remmen. En zo zijn er nog veel meer "algemene" voorbeelden. Maar veel interessanter is het nog om op persoonlijk vlak te achterhalen wat jouw lichaam jou wil vertellen.


Met deze kennis heb ik mezelf kunnen bevrijden van chronische #vermoeidheid, chronische #rugpijn, chronische hoofdpijn en #migraine en zelfs van #fibromyalgie. Ik heb aan den lijve ondervonden wat ervoor nodig is om grip te krijgen op zulke klachten. En het is mijn missie geworden om mijn kennis met anderen te delen en zo veel mogelijk mensen te helpen in hun zoektocht naar antwoorden en verlichting. Natuurlijk in de vorm van complementaire therapie gericht op #bewustwording en niet in plaats van een reguliere behandeling.


Het punt is: zelfs als je arts je kan helpen (wat meestal neer zal komen op het onderdrukken van symptomen en in feite het natuurlijk herstelmechanisme van je lichaam), dan nóg kan het zeer waardevol zijn om te proberen te begrijpen waar je klachten vandaan kwamen. Je kunt hier enorm veel van leren.


Wil je er meer over weten? Neem gerust contact met me op!

En je bent van harte welkom in mijn FaceBook groep "Awaken your inner healer".

Zorg goed voor jezelf en je dierbaren,

Kinga.




22 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page